L’Institut de Recerca Contra la Leucèmia Josep Carreras i Cytognos S.L. desenvolupen un kit capaç de determinar el pronòstic dels pacients diagnosticats amb leucèmia mieloide aguda

03/03/2021

Des de la Unitat Mixta de Citometria, formada per l’Institut de Recerca Contra la Leucèmia Josep Carreras i l’empresa Cytognos S.L., s’ha desenvolupat un nou reactiu comercial que contribueix a determinar el pronòstic de pacients amb leucèmia mieloide aguda en el moment del diagnòstic.

La leucèmia mieloide aguda (LMA) és un tipus de càncer hematològic molt agressiu que es deu a la proliferació anormal de les cèl·lules mare d’origen mieloide (mieloblasts). La LMA es manifesta inicialment a la medul·la òssia, però es pot estendre ràpidament a la sang i, en ocasions, arriba a afectar altres parts de l’organisme. És el càncer hematològic més freqüent en adults i s’associa a una baixa probabilitat de recuperació i a una taxa de mortalitat precoç relativament alta.

Fer recerca sobre la LMA suposa una tasca complexa, degut a la heterogeneïtat clonal de la població patològica, és a dir, a les grans diferències existents tant entre cèl·lules malignes d’un mateix pacient, com entre pacients diferents. Per això, qualsevol avenç que permeti predir l’evolució de la malaltia és de gran importància per a oferir una millor resposta al pla de tractament de cada individu, de forma personalitzada.

El Grup de Citòmica Funcional de l’Institut de Recerca Contra la Leucèmia Josep Carreras, liderat pel Dr. Jordi Petriz, ha demostrat que una major activitat de l’enzim fosfatasa alcalina cel·lular en els precursors mieloides leucèmics s’associa significativament a un major risc de recaiguda o resistència al tractament i mortalitat (Rico, et al. 2019).

En base a aquesta recerca, i sota llicència de l’Institut Josep Carreras, Cytognos S.L. ha desenvolupat un kit comercial, disponible sota el nom APLS-AML (Alkaline Phosphatase Live Stain-Acute myeloid leukemia), que utilitza una combinació d’anticossos de 4 colors que s’utilitzen conjuntament amb el substrat profluorescent de la fosfatasa alcalina.

El kit es fonamenta en mètodes desenvolupats a l’Institut Josep Carreras que permeten la mínima manipulació possible de la mostra, combinant l’anàlisi funcional i l’immunofenotipat cel·lular per avaluar aquesta activitat enzimàtica en les cèl·lules leucèmiques.

Tant des de l’Institut Josep Carreras com des de Cytognos S.L., estem convençuts que els esforços comuns entre les dues institucions, que ja estan donant els seus fruits, impulsaran la tecnologia i el coneixement sobre els càncers hematològics, contribuint significativament al diagnòstic i tractament d’aquestes malalties.

Més notícies

Vull estar al dia de la lluita contra la leucèmia